Ga naar inhoud (Druk op Enter) Ga naar footer (Druk op Enter)

Veel meer dan alleen een vloer. Made for More.

Interface breidt fabriek in Scherpenzeel uit en versnelt circulaire ambities

Scherpenzeel, 3 september 2024 – Internationaal duurzaam vloerenbedrijf Interface Inc. (NASDAQ: TILE), investeert in een nieuwe manier van recyclen in de Europese fabriek in Scherpenzeel. Dankzij deze innovatie is het vanaf nu mogelijk om gebruikte tapijttegels te recyclen tot nieuwe tapijttegels voor de Europese markt. Met de nieuwe geavanceerde machine is de organisatie nog een stap dichter bij haar circulaire ambities.

Om de klimaatcrisis aan te pakken en CO2-uitstoot te verminderen gebruikt Interface zoveel mogelijk gerecyclede en natuurlijke materialen. De nieuwe machine in Scherpenzeel maakt het nu mogelijk om gebruikte tapijttegels te recyclen tot grondstof voor nieuwe producten. Daarmee is de organisatie een belangrijke stap richting een volledig circulair productieproces.

Nigel Stansfield, Chief Innovation & Sustainability Officer bij Interface: “We werken continu aan oplossingen om onze CO2-reductie te realiseren, in lijn met het Parijs akkoord. De investering in onze fabriek in Scherpenzeel is een cruciale stap in ons streven om CO2-uitstoot te verminderen en zoveel mogelijk CO2 in onze producten op te slaan. Dankzij de nieuwe mogelijkheid om tegels direct in onze fabriek te recyclen kunnen we onze klimaatdoelen nog sneller bereiken.”

Ontwerpen voor hergebruik & recycling

Al meer dan dertig jaar ontwikkelt Interface innovatieve oplossingen om zijn duurzame ambities te versnellen. De fabrikant vermijdt daarbij bewust het gebruik van materialen die niet gerecycled kunnen worden. In 1995 lanceerde Interface het ReEntry™- ReEntry Reclamation & Recycling-programma, dat gericht is op het sluiten van de materiaalkringloop in de Amerikaanse productieketen. Sinds 2016 heeft de organisatie via ReEntry meer dan 31.750 ton gebruikte tapijttegels ingezameld. Afhankelijk van de staat en samenstelling van het geretourneerde materiaal, wordt er gekozen voor de meest duurzame optie: hergebruik van de complete tapijttegel op een nieuwe locatie, hergebruik van de materialen voor de productie van nieuwe tapijttegels, of het opwekken van energie. Zo worden dat gebruikte tapijttegels nooit zomaar afval.

Liz Minné, Head of Global Sustainability Strategy bij Interface: “Hergebruik van onze tapijttegels door lokale bedrijven en goede doelen blijft het belangrijkste doel van ReEntry. De uitbreiding in de fabriek in Scherpenzeel maakt het mogelijk om nu ook zelf tapijttegels te recyclen. Dit is een belangrijke mijlpaal in ons streven de kringloop te sluiten en de CO2-uitstoot van onze producten nog verder terug te dringen en onze partners hierin te ondersteunen.”

Gebruik van gerecyclede en natuurlijke materialen

Op dit moment is 51% van de materialen in de vloeren van Interface gemaakt van gerecyclede of natuurlijke grondstoffen. Door natuurlijke materialen te gebruiken, voorkomt Interface dat eerder opgenomen CO2 opnieuw in de atmosfeer terechtkomt, wat resulteert in een veel kleinere CO2-voetprint.

De nieuwe techniek in Scherpenzeel is bovendien toepasbaar op de CO2-negatieve CQuest™-backing van de fabrikant, die standaard wordt gebruikt voor alle in Europa vervaardigde producten. Ook dit materiaal kan nu eenvoudig worden gerecycled voor de productie van nieuwe vloeronderdelen.

EINDE BERICHT

Noot aan de redactie (niet voor publicatie)
Voor meer informatie en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met:

De Wolven, pr & communicatie

Jitske van der Goot

Jitske@dewolven.com

www.dewolven.com

Over Interface

Interface, Inc. (NASDAQ: TILE) is een wereldwijd toonaangevend vloerenbedrijf bedrijf en koploper op het gebied van duurzaamheid. Het heeft een geïntegreerd portfolio van tapijttegel- en veerkrachtige vloerproducten, waaronder Interface® tapijttegels en LVT, nora® rubber vloerbedekking en FLOR® premium vloerkleden. Interface vloeren zijn gemaakt met ambitie, zonder compromissen en hebben een modern, duurzaam design van hoge kwaliteit. Interface is al tientallen jaren pionier op het gebied van duurzaamheid en blijft zich inzetten om een klimaatpositief bedrijf te worden. Dit doet Interface met een focus op CO2-reducties, niet op compensaties, terwijl het werkt aan het behalen van zijn geverifieerde, op wetenschap gebaseerde doelen in 2030 en haar doel om een CO2-negatieve onderneming te worden tegen 2040.

Lees meer over Interface op interface.com en blog.interface.com, nora door Interface op nora.com, FLOR op FLOR.com, en ons duurzaamheidstraject op interface.com/sustainability.

Safe Harbor Statement onder de Private Securities Litigation Reform Act van 1995:

This news release contains forward-looking statements, including, in particular, statements about Interface’s plans, strategies, and prospects. These are based on the Company’s current assumptions, expectations, and projections about future events. Although Interface believes that the expectations reflected in these forward-looking statements are reasonable, the Company can give no assurance that these expectations will prove to be correct or that savings or other benefits anticipated in the forward-looking statements will be achieved. The forward-looking statements set forth involve a number of risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from any such statement, including but not limited to risks and uncertainties under the heading “Risk Factors” included in Part I, Item 1A of the Company’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended December 31, 2023. You should also consider any additional or updated information included under the heading “Risk Factors” in the Company’s subsequent annual and quarterly reports. Forward-looking statements speak only as of the date made. The Company assumes no responsibility to update or revise forward-looking statements and cautions investors not to place undue reliance on any such statements. References and links to websites contained herein are for reference purposes only, and the content of such websites is not a part of this news release or incorporated by reference herein.